FAQ's Executive Teamcoaching

Hier vind je een overzicht van de meeste gesteld vragen. Staat jouw antwoord er niet tussen? Stuur dan even een bericht via Whatsapp of mijn contactpagina.
Kun je tegelijkertijd samen met het team werken terwijl je ook met de individuen apart binnen het team werkt? Dat kan als er hoog vertrouwen is binnen het team, waarbij de teamleden snappen dat individuele coachsessies gaan over hun eigen persoonlijke ontwikkeling en teamsessies gaan over collectieve teamontwikkeling. Mijn ervaring is dat individuele coaching uitermate goed hand in hand gaat met teamcoaching. Als je bezig bent met ontwikkelingen als team, is het ook fijn om die focus van het team als entiteit te verleggen naar jezelf als individu en weer terug.

Teamcoaching kan op bijna elk moment worden ingezet om teams die samen goed presteren te helpen maximaliseren. Er zijn echter enkele tekenen dat teamcoaching nodig kan zijn. Teamcoaching is bijvoorbeeld vaak nodig wanneer het vertrouwen tussen teamleden is verminderd. Teamcoaching is ook nodig als het team tegen problemen aanloopt. Deze kunnen zijn:

  • Niet samenwerken
  • Gestelde doelen niet halen
  • Conflicten tussen teamleden
  • Een gebrek aan communicatie
  • Verminderde productiviteit


Als je twijfelt of teamcoaching nodig is, is het inschatten van de dynamiek van het team nuttig. Zo kun je vaststellen of jullie optimaal samenwerken, of er dossiers zijn die nog moeten worden aangepakt of dat het team op de goede weg is met het bereiken van doelen.

Het succes van teamcoaching kan op vele manieren worden gedefinieerd. Een organisatie weet meestal of teamcoaching succesvol is als ze de volgende veranderingen in het team ziet:

  • Het team is productiever en heeft betere resultaten.
  • Het team werkt effectiever samen en communiceert beter.
  • Het team is flexibeler en kan zich aanpassen aan veranderingen.
  • Het team kan beter omgaan met stress en conflicten.
  • Het team is creatiever en innovatiever.

Het meten van het succes van coaching van executive teams kan een uitdaging zijn, omdat de effecten misschien niet meteen duidelijk zijn en het enige tijd kan duren voordat ze zich manifesteren. Hier zijn echter enkele veelgebruikte methoden om de impact van coaching van executive teams te meten:

  1. Enquêtes en vragenlijsten: Voor en na het coaching proces afnemen van enquêtes en vragenlijsten om veranderingen in de houding, perceptie en gedrag van teamleden te beoordelen.
  2. Prestatiestatistieken: Coaching van directieteams meten door belangrijke prestatiestatistieken bij te houden, zoals teamproductiviteit, klanttevredenheid en betrokkenheid van medewerkers.
  3. Observatie en feedback: Het observeren van het team in actie en het vragen van feedback van teamleden kan inzicht geven in de impact van de coaching en verbeterpunten.
  4. Zelfreflectie en teamevaluaties: Door teamleden aan te moedigen om na te denken over hun eigen vooruitgang en deel te nemen aan teamevaluaties, kan de impact van de coaching worden gemeten.

 

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat coaching van executive teams een langdurig proces is en dat de impact misschien niet meteen duidelijk is. Het meten van de impact van coaching vereist voortdurende monitoring, beoordeling en evaluatie. We kunnen vooraf samen een meetplan ontwerpen dat is afgestemd op de doelen en behoeften van het team.

×